مجله رسمیو

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

سامانه ثنا چیست؟

ثنا، مخفف ثبت‌نام الکترونیکی است و سامانه ثنا، درگاهی برای ارائه خدمات قضایی به متقاضیان است. این سامانه در سال ۱۳۹۵، به منظور تسهیل روند رسیدگی به دادخواست‌ها و شکواییه‌ها توسط قوه قضاییه راه‌اندازی شده است. 

اولین قدم برای اقامه یک دعوی، ثبت شکایت یا دادخواست است. افراد پیش از این باید به دفاتر مربوط به امور قضایی یا دادگاه‌ها مراجعه و شکایت خود را ثبت می‌کردند. سپس مامور قوه قضاییه با یک برگه ابلاغیه به سراغ فرد خوانده رفته و او را از این اتفاق آگاه می‌کرد. در این میان ممکن بود که فرد خوانده شده در منزل یا آدرسی که ثبت‌شده بود حضور نداشته یا از دریافت ابلاغیه، خودداری می‌کرد. اما با شروع به کار سامانه ثنا، دیگر این مشکلات وجود ندارد چون تمامی روند کار، کاملا الکترونیک شده است. حالا،‌ خواهان باید با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، دعوی خود را مطرح کرده و شکایت خود را ثبت کند. پس از آن، وزارتخانه باید ابلاغیه‌ای را در قالب پیامک، برای فرد خوانده شده ارسال کند. خوانده، پیامک را در هر شرایطی که باشد دریافت خواهد کرد و باید نسبت به بررسی آن اقدام‌ کند.

سامانه ثنا چه کاربردی دارد؟

خدمات قضایی سامانه ثنا را می‌توان در چند گروه طبقه‌بندی کرد:

  •         دریافت ابلاغیه‌ها و اوراق قضایی
  •         ارائه و پیگیری دادخواست‌ها و شکایت‌ها
  •         پیگیری اظهارنامه‌ها
  •         اطلاع از آخرین وضعیت پرونده‌های قضایی
  •         مشاهده جزئیات پرونده
  •         دریافت نوبت الکترونیکی
  •         ثبت درخواست قضایی
  •         ارائه مدارک و مستندات مربوط به پرونده‌های قضایی
  •         ارائه لایحه
  •         استعلام اصالت مدارک قضایی
  •         درخواست گواهی عدم سو پیشینه

چگونه می‌توان در سامانه ثنا ثبت‌نام و از آن استفاده کرد؟

برای ثبت‌نام در سامانه ثنا باید دو مرحله را طی کرد:

  1. ثبت‌نام اولیه
  2. احراز هویت

مرحله اول: ثبت‌نام اولیه

در اولین مرحله باید وارد سایت شده و اطلاعات هویتی را وارد کرد. در واقع،‌ برای استفاده از این سامانه و ثبت شکایت یا درخواست قضایی، باید ابتدا در آن ثبت‌نام کرد. به این منظور باید مراحل زیر طی شود:

ابتدا به سامانه ثنا وارد شوید. در این قسمت گزینه‌های مختلفی مانند ثبت‌نام اشخاص حقیقی و حقوقی را داریم. اگر یک فرد حقیقی هستید، روی گزینه ثبت‌نام برخط ثنا کلیک کنید.

سامانه ثبت نام الکترونیک ثنا

در این قسمت از شما، شماره ملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه خواسته می‌شود. بعد از وارد کردن اطلاعات وارد قسمت بعدی می‌شوید.

ثبت نام شخص حقیقی در سامانه ثنا

بعد از این مرحله، شما وارد سامانه احراز هویت ثنا می‌شوید و اطلاعاتی که وارد کرده‌اید، راستی‌آزمایی می‌شوند. در این قسمت برای شما توضیح داده می‌شود که احراز هویت یا به‌صورت برخط یا حضوری انجام می‌شود. برای احراز هویت حضوری باید به دفاتر خدمات الکترونیک قوه قضاییه مراجعه کنید. شما باید تمامی مراحل و شرایط را مطالعه کرده و بعد از تایید وارد مرحله بعد خواهید شد. حتما تمامی بندها و مواردی که گفته شده را با دقت مطالعه کنید.

در مرحله بعد، اطلاعات شناسنامه‌ای شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر،‌ سال و محل تولد،‌ دین، تابعیت و شرایط تاهل وارد می‌شود.

وارد کردن اطلاعات در سامانه ثنا

مرحله بعد، اطلاعات تماس شماست. تلفن ثابت، تلفن همراه، پست الکترونیک و نمابر خود را وارد کنید. بعد از وارد کردن شماره تلفن همراه از شما پرسیده می‌شود که آیا خط شما به پیام‌رسان‌های آی‌گپ یا گپ متصل است یا خیر. در صورت داشتن این اپلیکیشن‌ها، این گزینه را فعال کنید. با داشتن این اپلیکیشن‌ها، پیام‌ها به این پیام‌رسان ارسال می‌شوند.

در این مرحله، اطلاعات محل اقامت خود را وارد می‌کنید. این اطلاعات شامل استان،‌ شهر، خیابان، منطقه شهرداری و کد پستی محل سکونت شماست.

در مرحله آخر اطلاعاتی مانند نام مستعار،‌ تحصیلات و شغل خود را وارد می‌کنید.

در اینجا با فشردن کلید پایان ثبت‌نام اولیه، ثبت‌نام ثنا انجام شده است.

در مرحله بعد به شما اعلام می‌شود که یکی از کارگزاران اعلام شده را انتخاب و با پرداخت هزینه، ثبت نام خود را تکمیل کنید. هزینه ثبت‌نام خیلی زیاد نیست. شما با ورود به درگاه بانکی، این هزینه را پرداخت کرده و به همین صفحه باز خواهید گشت. در این صفحه به شما اعلام می‌شود که ثبت‌نام اولیه پایان یافته است.

پرداخت هزینه ثبت نام در سامانه ثنا

مرحله دوم: احراز هویت

بعد از اتمام ثبت‌نام اولیه در سامانه ثنا، لازم است احراز هویت کنید. در حال حاضر، امکان احراز هویت به دو روش حضوری و برخط وجود دارد. در روش احراز هویت برخط، بدون نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر، مراحل احراز هویت خود را به‌صورت الکترونیکی و از طریق اینترنت انجام می‌دهید.

برای احراز هویت برخط:

  1. وارد سامانه احراز هویت برخط شوید: پس از تکمیل ثبت‌نام اولیه، به شما اطلاع داده می‌شود که وارد صفحه احراز هویت برخط شوید.
  2. ارائه اطلاعات لازم: در این مرحله باید اطلاعات شناسنامه‌ای و شماره ملی خود را مجدداً وارد کنید تا هویت شما بررسی شود.
  3. تایید چهره: سامانه از شما می‌خواهد که از طریق دوربین گوشی یا رایانه، یک تصویر زنده از چهره خود بگیرید. این تصویر با اطلاعات ثبت‌شده در پایگاه داده‌ها مطابقت داده می‌شود.
تشخیص چهره در سامانه ثنا
  1. تایید امضا: در برخی مراحل ممکن است نیاز باشد که امضای خود را به‌صورت الکترونیکی ارائه دهید. این کار می‌تواند از طریق یک اپلیکیشن موبایلی یا امضای دیجیتالی انجام شود.
ثبت امضا در سامانه ثنا
  1. دریافت تاییدیه: پس از تکمیل موفقیت‌آمیز این مراحل، پیامی مبنی بر تایید احراز هویت به شما نمایش داده می‌شود و احراز هویت شما کامل می‌شود.
احراز هویت در سامانه ثنا

این روش احراز هویت، سریع، آسان و بدون نیاز به مراجعه حضوری است و در بسیاری از شرایط به‌ویژه برای افرادی که امکان مراجعه حضوری ندارند، بسیار کارآمد می‌باشد.

دریافت کد ثنا

بعد از ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه ثنا، مرحله بعدی دریافت کد ثنا است که معمولاً از طریق پیامک به شماره موبایل ثبت‌شده شما ارسال می‌شود. در برخی موارد، لازم است که وارد حساب کاربری خود در سامانه ثنا شوید تا بتوانید کد و اطلاعات خود را مشاهده و دریافت کنید.

اگر پیامک را دریافت نکردید یا مشکل دیگری داشتید، می‌توانید از بخش «پیگیری وضعیت ثبت‌نام» در سامانه ثنا وضعیت خود را بررسی کنید و در صورت لزوم با پشتیبانی سامانه تماس بگیرید.

مزایای استفاده از سامانه ثنا

استفاده از سامانه ثنا، به‌دلیل سهولت در انجام کارهای حقوقی و قضایی، مزایای زیادی برای افراد دارد. از جمله این مزایا به این موارد می‌توان اشاره کرد:

  • اطلاعات افراد در این سامانه کاملا محفوظ بوده و امکان افشای آن‌ها وجود ندارد.
  • در هزینه‌های دستگاه‌های قضایی و مراجعین صرفه‌جویی خواهد شد.
  • سرعت روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی و فرآیند دادرسی با کمک سامانه ثنا بیشتر خواهد شد.
  • افراد نیازی به مراجعه حضوری نخواهند داشت و می‌توانند از طریق سامانه، روند پیشرفت شکایت و ابلاغیه را پیگیری کنند.

نکات مهم در مورد سامانه ثنا

  • شما می‌توانید هم با کامپیوتر و هم با گوشی همراه وارد سامانه ثنا شوید.
  • پیامک‌های سامانه عدل ایران،‌ تنها با شناسه ADLIRAN برای افراد ارسال می‌شود و هر پیامکی با شناسه‌ای متفاوت، اعتبار قانونی ندارد. مراقب سودجویان و کلاه‌برداران در این زمینه باشید.
  • اگر شما ابلاغیه‌ای در سامانه ثنا داشته باشید، از طریق پیامک به شما ابلاغ شده و می‌توانید آن را در سامانه ثنا مشاهده کنید.
  • در صورتی که فرد، پیامک ابلاغیه را دریافت کرده و به آن توجه نکند، مطابق قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب، این موضوع به‌عنوان استنکاف از قبول اوراق قضایی محسوب خواهد شد.
  • ایرانیانی که خارج از کشور زندگی می‌کنند، می‌توانند از طریق آدرس international.adliran.ir برای این کار اقدام کنند. در صورت وجود مشکل برای ورود به این سامانه، این افراد می‌توانند با مراجعه به کنسول‌گری‌های ایران در همان کشور، مراتب را پیگیری کنند.
  • افراد می‌توانند با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود در سامانه ثنا، در قسمت اطلاع‌رسانی، اطلاعات پرونده خود شامل خلاصه پرونده و روند آن را پیگیری کنند.
  • درصورتی‌که رمز عبور را فراموش کرده باشید، امکان بازیابی رمز از طریق شماره تلفن همراهی که در سامانه ثبت شده، وجود دارد. به همین دلیل شماره ثبت شده باید به نام خود فرد باشد تا در هنگام ارسال پیامک بازیابی رمز عبور، مشکلی پیش نیاید.
  • در شهرهای بزرگ برای احراز هویت یا دریافت شناسه کاربری و رمز عبور باید به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کرد. در شهرستان‌ها به این منظور باید به دادگستری‌های شهر مراجعه کرد.

سخن‌ پایانی

سامانه ثنا به‌عنوان یک درگاه آنلاین، به‌منظور انجام خدمات قضایی مانند ابلاغ و ارسال انواع ابلاغیه‌ها و دادخواست‌های مختلف و رسیدگی به پرونده‌های قضایی و در جهت تسهیل فرآیند دادرسی راه‌اندازی شده است. برای کسانی که به‌دلایل مختلف نیاز به ثبت و پیگیری ابلاغیه یا دادخواست دارند، استفاده از سامانه ثنا، یک راه آسان و بدون هزینه و دردسر است. با ثبت‌نام در سامانه ثنا و دریافت کد ثنا می‌توانید مراحل پیگیری ابلاغیه‌های خود را به‌صورت آنلاین بررسی کنید. 

مقالات دیگر هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید